Pengunjung bazar Ramadan Putrajaya sentiasa diingatkan untuk mematuhi SOP (VIDEO) | Malaysia

Pengunjung bazar Ramadan Putrajaya sentiasa diingatkan untuk mematuhi SOP (VIDEO) |  Malaysia

[ad_1]

Pegawai majlis tempatan mengingatkan peniaga dan pengunjung untuk mematuhi prosedur operasi standard di bazar Ramadan di Putrajaya, 15 April 2021. - Gambar oleh Shafwan Zaidon
Pegawai majlis tempatan mengingatkan peniaga dan pengunjung untuk mematuhi prosedur operasi standard di bazar Ramadan di Putrajaya, 15 April 2021. – Gambar oleh Shafwan Zaidon

Langgan kami Telegram saluran untuk maklumat terkini mengenai berita yang perlu anda ketahui.


PUTRAJAYA, 15 April – “Harap jaga jarak yang selamat, tolong bekerjasama dan patuhi SOP”, pegawai penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Perbadanan Putrajaya (PPj) didengar mengingatkan pengunjung ke bazar Ramadan di Presint 3, di sini, hari ini.

Para pengunjung mula berpusu-pusu ke bazar seawal jam 4.30 petang, dengan kesemuanya dilihat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) seperti memakai topeng muka dan mendaftar masuk melalui aplikasi MySejahtera.

Mereka juga terlihat beratur dan sabar menunggu giliran memasuki bazar, sesuai dengan kapasitas yang diizinkan di lokasi, untuk menghindari kesesakan.

Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, ketika melancarkan Op Pantau di bazar Ramadan menyatakan keprihatinannya terhadap kurangnya pematuhan SOP di daerah itu.

Pemeriksaan Bernama di bazar hari ini mendapati bahawa pengumuman dibuat setiap 30 minit oleh pegawai penguat kuasa untuk mengingatkan pengunjung agar sentiasa mematuhi SOP, sementara kanak-kanak di bawah usia 12 tahun dan warga emas tidak digalakkan untuk mengunjungi bazar tersebut.

Setiap pengunjung juga selalu diingatkan untuk menghabiskan masa sekitar 20 minit untuk membeli makanan.

Turut dilihat di bazar adalah anggota Polis Diraja Malaysia, Angkatan Tentera Malaysia, Kementerian Kesihatan (KKM) dan Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela).

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba dilaporkan mengatakan bahawa KKM menerima aduan mengenai ketidakpatuhan SOP di beberapa bazar Ramadan di seluruh negara.

Dia mengatakan bahawa pemerintah memandang serius masalah ini dan tidak menolak kemungkinan bazar Ramadan ditutup jika kelompok baru berasal dari kegiatan bazar.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Putrajaya, ACP Mohd Fadzil Ali, ketika ditemui di bazar, mengatakan dia telah mengemukakan cadangan kepada PPj, sebagai sebahagian usaha untuk meningkatkan SOP di bazar tersebut.

Antara cadangannya adalah menghadkan jumlah pelanggan antara lima hingga sepuluh orang di gerai popular pada satu masa dan menggunakan sistem putaran atau penomboran untuk mengelakkan kesesakan.

Pengarah Bahagian Komersial, Pembangunan Perniagaan dan Perlesenan Jabatan Perkhidmatan Bandar PPj Noor Sita Abbas mengatakan bahawa dia memperhatikan cadangan yang dikemukakan dan akan meningkatkan jumlah pegawai penguat kuasa PPj mulai esok.

Dia juga mengatakan bahawa pengunjung di bazar yang memiliki 160 gerai akan terhad kepada 800 orang dalam satu masa.

Menurutnya, jumlah pengunjung boleh mencecah 20,000 orang setiap hari kecuali pada hari hujan. – Bernama

.

[ad_2]

Source link

COMMENTS