Covid-19: 190,000 warga emas Pulau Pinang mendaftar untuk vaksinasi melalui i-Sejahtera | Malaysia

Covid-19: 190,000 warga emas Pulau Pinang mendaftar untuk vaksinasi melalui i-Sejahtera |  Malaysia

[ad_1]

Seorang pekerja kesihatan memasukkan jarum suntik dengan dos vaksin Pfizer-BioTech Covid-19 di Hospital UiTM di Sungai Buloh 2 Mac 2021. - Gambar oleh Hari Anggara
Seorang pekerja kesihatan memasukkan jarum suntik dengan dos vaksin Pfizer-BioTech Covid-19 di Hospital UiTM di Sungai Buloh 2 Mac 2021. – Gambar oleh Hari Anggara

Langgan kami Telegram saluran untuk maklumat terkini mengenai berita yang perlu anda ketahui.


GEORGE TOWN, 8 April – Kerajaan Pulau Pinang telah membantu lebih daripada 192,000 warga emas di Pulau Pinang untuk mendaftarkan maklumat mereka dengan aplikasi MySejahtera untuk vaksin Covid-19 dengan mengintegrasikan data dari i-Sejahtera.

Penyeragaman data dari i-Sejahtera, sistem kesejahteraan Pulau Pinang, merangkumi warga tua, ibu tunggal, orang kurang upaya, serta anak emas, pelajar emas dan ibu emas di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Agro-teknologi dan Keselamatan Makanan, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan, Dr Norlela Ariffin hari ini mengatakan bahawa inisiatif untuk mengintegrasikan data dari i-Sejahtera ke aplikasi MySejahtera dicadangkan kepada Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar semasa mesyuarat.

“Ini berita baik kerana Tahap 2 program imunisasi Covid-19 untuk Pulau Pinang diharapkan akan dimulai pada 19 April,” katanya kepada wartawan di sini.

Namun, dia menyatakan bahawa data dari i-Sejahtera tidak meliputi semua warga emas di Pulau Pinang kerana terdapat lebih dari 200,000 di antaranya di negeri ini.

Dia mengatakan bahawa kira-kira 11,000 warga emas di Pulau Pinang sama ada telah mendaftar diri untuk menjalani vaksinasi melalui aplikasi MySejahtera atau belum melakukannya.

“Bagaimanapun, kami mendesak semua orang untuk memeriksa aplikasi MySejahtera untuk memastikan mereka terdaftar untuk vaksinasi,” katanya.

Sementara itu, Norlela mengatakan bahawa 41 peratus atau lebih dari 570,000 penduduk di Pulau Pinang telah mendaftar untuk vaksinasi Covid-19.

“Angka itu tidak termasuk 192.000 warga emas di Pulau Pinang yang secara otomatis didaftarkan untuk vaksinasi melalui i-Sejahtera.

“Walaupun kita menambah jumlahnya (dengan 192.000 warga emas), kita masih jauh dari mencapai sasaran kita iaitu 70 peratus atau sekitar 1.38 juta orang Pulau Pinang untuk mendaftar vaksin Covid-19,” tambahnya.

Awal hari ini, Norlela menghadiri pelancaran lembut pusat perubatan nuklear Penang Adventist Hospital (PAH), hospital swasta pertama di wilayah utara yang memiliki pusat perubatan nuklear yang lengkap. – Bernama

.

[ad_2]

Source link

COMMENTS