Bezos mengatakan Amazon memerlukan ‘visi’ yang lebih baik untuk pekerja | Wang

Bezos mengatakan Amazon memerlukan ‘visi’ yang lebih baik untuk pekerja |  Wang

[ad_1]

Bezos akan kekal sebagai ketua dewan setelah dia meletak jawatan sebagai ketua eksekutif Amazon akhir tahun ini.  - Gambar Reuters
Bezos akan kekal sebagai ketua dewan setelah dia meletak jawatan sebagai ketua eksekutif Amazon akhir tahun ini. – Gambar Reuters

Langgan kami Telegram saluran untuk maklumat terkini mengenai berita yang perlu anda ketahui.


SAN FRANCISCO, 16 April – Pengasas Amazon, Jeff Bezos pada Khamis memberitahu para pelabur syarikat gergasi e-dagang itu memerlukan “visi” yang lebih baik untuk pekerjanya, hanya beberapa hari setelah usaha mewujudkan kesatuan pekerja pertama syarikat itu dikalahkan.

Membela perlakuan Amazon terhadap pekerja, Bezos meletakkan tujuan baru bagi syarikat itu untuk menjadi “majikan terbaik Bumi dan tempat paling selamat di Bumi untuk bekerja,” dalam surat terakhirnya sebagai ketua eksekutif.

“Walaupun apa yang telah kami capai, jelas bagi saya bahawa kami memerlukan visi yang lebih baik untuk kejayaan pekerja kami,” kata Bezos dalam surat itu.

Bezos akan kekal sebagai ketua lembaga setelah dia meletak jawatan sebagai ketua eksekutif akhir tahun ini, menyerahkan kawalan Amazon kepada Andy Jassy dari unit perkhidmatan awan syarikat.

Perjuangan persatuan yang bertengkar di gudang Amazon di negara bagian selatan AS, Alabama, gagal minggu lalu kerana jumlah undi menunjukkan sebilangan besar pekerja menolak langkah tersebut.

“Pengakuan Bezos hari ini menunjukkan bahawa apa yang kita katakan mengenai keadaan tempat kerja adalah betul,” kata Stuart Appelbaum, presiden kesatuan yang bersaing untuk mewakili pekerja Amazon.

“Tetapi pengakuannya tidak akan mengubah apa-apa, pekerja memerlukan kesatuan – bukan hanya usaha perhubungan awam Amazon yang lain dalam kawalan kerosakan.”

Bezos berpendapat bahawa dia tidak selesa dalam kegagalan penyatuan.

“Walaupun hasil pemungutan suara tidak sepihak dan hubungan langsung kami dengan pekerja kuat, jelas bagi saya bahawa kami memerlukan visi yang lebih baik untuk bagaimana kami mencipta nilai untuk pekerja,” kata Bezos dalam surat itu.

Dia menolak laporan berita bahawa dia mengatakan secara tidak adil menggambarkan pekerja Amazon sebagai “jiwa putus asa dan diperlakukan sebagai robot.”

“Itu tidak tepat,” kata Bezos.

“Mereka adalah orang yang canggih dan bijaksana yang mempunyai pilihan tempat bekerja.”

Kesatuan dan pemimpin politik berpendapat bahawa pekerja Amazon menghadapi tekanan dan pemantauan berterusan, dengan sedikit perlindungan pekerjaan, yang menekankan perlunya tawar-menawar kolektif.

Amazon berpendapat bahawa sebahagian besar pekerjanya tidak menginginkan atau memerlukan kesatuan dan bahawa ia sudah memberikan lebih banyak daripada kebanyakan majikan lain, dengan gaji minimum AS $ 15 (RM62) dan faedah lain.

Teknologi berpusat di Seattle dan pusat perdagangan e-dagang mengupah 500,000 orang tahun lalu dan kini secara langsung mempekerjakan 1.3 juta orang di seluruh dunia, menurut Bezos.

Amazon merancang untuk melabur lebih dari AS $ 300 juta tahun ini ke dalam projek keselamatan di tempat kerja, dan melancarkan program perisian yang memikirkan cara memutar pekerja antara pekerjaan untuk mengurangkan kemungkinan kecederaan yang disebabkan oleh gerakan berulang. – AFP

.

[ad_2]

Source link

COMMENTS